ÉRDEKÉRVÉNYESÍTÉS, DE MÁSOK IGÉNYEIT IS SZEM ELŐTT TARTVA!

Mindannyiunk életében előfordulnak nézeteltérések, konfliktusok, hiszen mások vagyunk, eltérőek az igényeink, szokásaink. Azonban azt, hogy hogy reagálunk egy vitás helyzetre, ezáltal mennyire hatalmasodik el egy adott konfliktus, esetleg egyáltalán kialakul-e, nagyrészt mi magunk is befolyásoljuk viselkedésünkkel, kommunikációnkkal. Ebben a bejegyzésben az asszertív viselkedés jelentőségéről írok néhány gondolatot, hiszen a kevesebb konfliktushelyzet jobb közérzetet és jelentős időmegtakarítást eredményez.
Konfliktushelyzettel mindannyian szembesülünk, melyre eltérően reagálunk, azonban alapvetően három viselkedéstípust különböztetünk meg, az alkalmazkodót, az agresszívet és az asszertívet.
Az alkalmazkodó viselkedésű emberekre jellemző, hogy gyakran alárendelődnek mások akaratának, nem képesek nemet mondani, feladják a saját vágyaikat. Általában népszerűek, mert nem állnak bele a vitákba, emiatt rugalmasnak tartják őket az emberek, azonban sokszor emiatt nagy feszültség keletkezik bennük – sokszor úgy érzik, mindenki kihasználja őket, semmire nem jut elég idejük, ami számukra fontos -, mely a legváratlanabb pillanatban robban ki belőlük, és ilyenkor gyakran ők is agresszív viselkedésre váltanak át, amiből vita, sértődés lesz. Ezt követően sokszor azt érzik, hogy jobb lett volna inkább meg sem szólalni, és emiatt folytatják a megkezdett utat, azaz a saját érdekeik elnyomását, mely további belső feszültséghez, stresszes állapothoz vezet.
Az agresszív viselkedésű emberekre jellemző, hogy erőszakosan képviselik az érdekeiket, keményen lépnek fel és kommunikálnak, bármi áron képesek harcolni a saját céljaik elérése érdekében és figyelmen kívül hagyják, hogy másoknak ez mit okoz. Az agresszív emberek gyakran célt is érnek, de csak rövidtávon, mert hosszabb távon az emberek elfordulnak tőlük, megutálják őket, a sok konfliktushelyzet megnehezíti a mindennapi életüket és emiatt folyamatosan stresszesek lesznek.
Az asszertív viselkedésű emberekre viszont az jellemző, hogy oly módon képviselik a saját érdekeiket, hogy közben a másik fél érdekeit is tiszteletben tartják, azaz a hangsúly nem kizárólag a saját érdekeik érvényesítésén (agresszivitás), de nem is kizárólag a másik fél szempontjainak figyelembevételén (alkalmazkodás) van, hanem egyidejűleg mindkét fél szempontjait szem előtt tartják, mely viselkedésforma számos előnnyel jár.
Az asszertíven viselkedő ember az alábbiakról ismerhető fel:
- őszintén elmondja mit érez, mire vágyik, mit szeretne elérni;
- határozottan kiáll önmagáért, ugyanakkor figyelembe veszi a másik fél érdekeit is;
- aktív, értő figyelem jellemzi, meghallgatja és igyekszik meg is érteni a másik embert, annak motivációját;
- jellemzően higgadtan, erőszakmentesen, tárgyilagosan kommunikál, kerüli a bántó, kritizáló mondatokat, a fontosabb gondolatokat szívesen nyomatékosítja;
- amennyiben jelentős véleménykülönbség merül fel, igyekszik kompromisszumos megoldást keresni, mely folyamatba gyakran a másik felet is bevonja és amennyiben sikerül a legjobb közös megoldást megtalálni azt elfogadja;
- magabiztos, nyitott személyiség;
- az emberek általában kedvelik, véleményére odafigyelnek, gyakran szívesen azonosulnak vele.
Az asszertív viselkedés következményei:
- jobb emberi kapcsolatok;
- erősebb önbizalom, magabiztosság;
- nagyobb bizalom mások iránt;
- mélyebb emberi kapcsolatok;
- jobb kisugárzás, nagyobb figyelem övezi;
- gyorsabb és jobb reagálási képesség nehéz helyzetekben;
- kevesebb és enyhébb lefolyású konfliktushelyzet;
- több idő és energia;
- kevesebb stressz.
A fent leírtakból látható, hogy az asszertív viselkedés számos előnnyel jár, mely tanulható, így amennyiben még nem ez a fő jellemző viselkedési formád, érdemes elsajátítanod.
Amennyiben asszertíven szeretnél kommunikálni, az alábbiakra érdemes odafigyelned:
- mindig tárgyilagosan mond el azt, ami a problémát jelenti számodra;
- saját érzéseidet hangsúlyod, ahelyett, hogy a másikat kritizálnád;
- konkrétan fogalmazd meg a kérésedet;
- indokold meg, hogy miért fontos, hogy a másik fél teljesítse a kérésedet;
- nyugodt hangvételben, erőszakmentesen kommunikálj;
- figyelj a hangszínedre, a testtartásodra, egyéb nem verbális kommunikációdra is.
Nagyon fontos odafigyelni arra, hogy hogyan kommunikálunk, hiszen ahogy Böjte Csaba is megfogalmazta: “A kimondott szó önálló életet él, olyan hatást is kiválthat, amelyre a kimondó nem is gondolt volna.”
Példa a három különböző kommunikációs stílusra:
Legyen az alaptörténet az, hogy elmegy a passzív, az agresszív és az asszertív viselkedésű ember egy wellness hétvégére a családjával, egy egymásba nyíló két szobás apartmant foglalnak előre, hogy a család együtt legyen, de a gyerekeknek és a szülőknek legyen külön hálószobája, melyet a hotel visszaigazol. Belépve az apartmanba meglepődve látják, hogy bár alapterületre akkora az apartman amit kaptak, mint amit lefoglaltak, de a 2 különálló helyiség helyett, mindössze egy nagy szobából áll, amihez kulcsot kaptak. Hogyan reagálnak rá? A passzív bár magában nagyon forrong, nem teszi szóvá, végül is elférnek így is. Az agresszív dühöngve lerohan és egyből lekiabálja a recepciós fejét, hogy nem ezt foglalta, azonnal intézkedjen a cseréről és nem ártana valami kárpótláson is elgondolkodnia, ha már ilyen trehányok voltak. Az asszertív viselkedésű ember, lemegy, nyugodt hangon jelzi a recepciósnak, hogy valami félreértés történt, mert nem ezt az apartmant foglalták le és kedvesen megkéri, hogy intézkedjen, mert kisgyermekes családként fontos számukra, hogy a gyerekeket ebéd után és este is lefektethessék egy külön szobában. Szerinted a recepciós az agresszív vagy az asszertív viselkedésű ember esetében lesz segítőkészebb? Persze a hotel hibázott, Nekik kell megoldani a helyzetet, de nem mindegy, hogy ezt milyen stílusban közöljük a munkatársaikkal, mert a személyzet hozzáállását részben meghatározza a vendég viselkedése, asszertív viselkedéssel egyrészről valószínűleg hamarabb célt érünk, felesleges vitától és ezáltal további stressztől is megkíméljük magunkat, ha már pihenni mentünk :).
Javaslom, hogy az elkövetkező napokban kicsit tudatosabban figyeld meg saját és mások kommunikációját is, amennyiben úgy érzed, hogy fejlődnöd kell, használd a fent említett asszertív kommunikációs elemeket, meglátod, rövid időn belül érezni fogod a pozitív hatását.
Amennyiben úgy érzed, hogy hasznos lenne, ha segítenék az asszertív viselkedés elsajátításában vagy egyéb elakadásod megoldásában tudnálak támogatni, keressél bizalommal!