
Bár senki sem szereti igazán, ha negatív véleményt fogalmaznak meg vele szemben, azonban ha van igazságtartalma, abból lehet tanulni, úgyhogy érdemes figyelmesen meghallgatnod, és ha van tanulsága, azokat levonnod. Az, hogy egy negatív véleményt hogyan fogadunk, nagyrészt függ attól, hogy van-e valóságtartalma, ki és milyen stílusban mondja azt nekünk, illetve a pillanatnyi hangulatunk is befolyásolja. A velünk szemben negatív véleményt megfogalmazó viselkedését nem tudjuk irányítani, az viszont, hogy miképp reagálunk rá, kizárólag rajtunk múlik.
Íme néhány tipp, hogyan érdemes kezelned a kapott negatív véleményt:
Hallgasd meg figyelmesen, higgadtan, amit az illető mond, ne szakítsad félbe, majd gondold át, van-e igazságtartalma annak, ami elhangzott! Fontos, hogy mindig a tartalomra, ne pedig az előadás módjára koncentrálj!
Ha úgy érzed akár csak részben is, de van igazságtartalma annak, amit az illető mondott, gondold át és változtass azon, amit indokoltnak tartasz.
Ha egyáltalán nincs alapja az elhangzottaknak, vagy mond azt nyugodt hangnemben, kedvesen, mosolyogva, hogy érted, amit mondott, de Te másképp látod, akár tényekkel alátámasztva, vagy jelezd az illetőnek, hogy nincs minden ismeretnek a birtokában és az alapján nem tudja reálisan megítélni a helyzetet.
Ha úgy látod jónak, válaszold azt, hogy köszönöd, amit elmondott, majd átgondolod, hogy mennyire van valóságtartalma az elhangzottaknak szerinted.
Ha bizonytalan vagy abban, hogy van-e igazságtartalma annak, amit az illető mondott, kérd ki olyanok véleményét, akiké fontos Számodra és érdemben hozzá tudnak szólni az adott témához (pl. munkahelyi kérdés esetén egy munkatársadtól, családi ügyben egy másik családtagodat stb.).
Ha arra is méltatlan az illető (pl. olyan módon fogalmazza meg a véleményét), hogy egyáltalán reagálj rá, hagyd simán figyelmen kívül, a visszatámadásnak az esetek többségében semmi értelme, kerüld el, hogy partalan vita alakuljon ki.
Figyelj mindig arra, hogy az illető mondanivalója, ne pedig a stílusa alapján döntsd el, hogy jogos-e a negatív vélemény, amit megfogalmazott.
Tegyél fel kérdéseket!
Nyugodt hangvételben tegyél fel kérdéseket a negatív véleményt megfogalmazó felé. Ez hasznos eszköz, ha szeretnéd megérteni, hogy az illető mi alapján fogalmazta meg a véleményét, illetve akkor is, ha úgy érzed, hogy nincs semmi alapja annak, amit mond, vagy egyszerűen csak kritizálásnak (nem jó szándékú negatív vélemény formálása) véled, mert ilyenkor szembesíted ezzel a kérdéseid segítségével. Például: Milyen objektív tényekkel tudod alátámasztani, amit mondtál? Milyen megoldást választanál, ha a helyemben lennél?
Vedd figyelembe azt is, hogy ki adja a negatív véleményt!
Ha olyan valaki mond negatív véleményt, akire jellemző, hogy mindig mindenkit kritizál, illetve „más szemében meglátja a szálkát, magáéban a gerendát sem veszi észre” típus, akkor kezeld helyén az illetőt, ne vedd magadra, ha adott pillanatban épp Te vagy a célpontja, de ezzel együtt persze a többi tippet érdemes az ő esetében is alkalmaznod.
Gondold át mit éreztél a negatív vélemény elhangzása közben, illetve, hogy a jövőben mit tudsz tenni, ha el szeretnéd kerülni az adott helyzetet!
Például ha egy munkatársad személyes munkavégzés közben rendszeresen sértő stílusban fogalmaz meg negatív véleményt Veled szemben, és megoldható, igyekezz emailen egyeztetni vele a jövőben, mert várhatóan akkor jobban visszafogja magát, hiszen amit leír, annak nyoma marad.
Figyelj oda a testbeszédedre!
Tested jelzéseivel is utalhatsz arra, hogy mennyire higgadtan veszed a kapott negatív véleményt, vegyél mély lélegzeteket, hogy old a feszültségedet, tartsd végig a szemkontaktust az illetővel, és kerüld a keresztbe tett kartartást.
Végül, ne feledd, ha Te fogalmazol meg negatív véleményt másokkal szemben, mindig legyél tényszerű, asszertív, megoldásfókuszú, kerüld a személyeskedést, illetve figyelj oda arra is, hogy a megfelelő időpontban, szituációban oszd meg a véleményedet.
Amennyiben úgy érzed, hogy nehezen küzdesz meg a negatív véleményekkel, esetleg egyéb elakadás miatt lenne szükséged segítségre, örömmel támogatlak, keress bizalommal, hogy egyeztethessük az első ingyenes konzultáció időpontját!