A mai bejegyzésben a CSALÁDON BELÜLI MUNKAMEGOSZTÁS fontosságáról írok néhány gondolatot, illetve igyekszem két ötlettel is segíteni Neked, amennyiben úgy érzed, hogy aránytalanul sok teher hárul Rád e téren, és ezen változtatni szeretnél.

Az, hogy felnőttkorban valaki hogy áll a családon belüli munkamegosztás kérdéséhez jelentősen függ attól, hogy milyen gyermekkori mintát hozott magával Ő és a párja, illetve milyen szokásokat alakítottak ki a közös életük során. A háztartási gépek megjelenése, fejlődése jelentősen elősegíti a házimunkák elvégzését, néhányan megengedhetik maguknak, hogy segítséget vegyenek igénybe a takarításhoz, azonban még így is bőven akad otthoni feladat, melyeket érdemes arányosan elosztani a családtagok között. A Gyermeket már pici korban érdemes bevonni a házimunkákba, egyrészről ebben a korban még örömmel segítenek, Te pedig tudsz Vele közösen haladni és nem kell azt várnod, hogy mikor alszik el, hogy végre tudjál valamit csinálni, ráadásul Murphy, hogy mikor épp valaminek a közepén tartasz, akkor ébred fel korábban, másrészről így időben kialakul a rendszeretete, kötelességtudata. Eleinte lehet, hogy kicsit lassabban haladsz, mintha egyedül csinálnád, de hidd el, rövid időn belül megtérül a befektetett energia és hasznos segítség lesz a Minimanód is.

A családon belüli munkamegosztás előnyei:

  • több minőségi szabadidő jut mindenkinek, amit akár egymással közösen is eltölthetnek a családtagok;
  • a közös gondoskodás elősegít az egymásra való odafigyelés és a családi „csapatmunka” erősítését;
  • csökken a családon belüli konfliktusok száma, hiszen senki sem érzi magát „áldozatnak”;
  • ha a szülők, illetve az egy háztartásban élő felnőttek valamennyien kiveszik a részüket az otthoni feladatokból azzal jó példát mutatnak a gyermekek számára, így könnyebben rá lehet őket is venni az abba történő bekapcsolódásba;
  • a gyermekek házimunkába történő bevonása növeli az önállóságukat, a sikerélményeik számát, a fontosságérzetüket, a problémamegoldó képességüket, a kreativitásukat, a szervezettségüket, a felelősségvállalásukat, a rendre és a tisztaságra való igényességük kialakulását, az önbizalmukat, továbbá fontos ismereteket, készségeket szereznek, melyeket az élet számos területén alkalmazni tudnak;
  • aki maga is kiveszi a részét a házimunkából, általában jobban értékeli a feladat elvégzését és odafigyel az elért eredmény megtartására (pl. takarítás esetén a tisztaságra) is.


Tippek a házimunkák családon belüli megosztásával kapcsolatban:


1. Arányos munkamegosztás a családtagok között:

  • legyen alapelv az, hogy mindenki arányosan vegye ki a részét az otthoni feladatok elvégzéséből (tudom különösen a felnőtteknél, kamaszoknál – ha nem ehhez szoktak – komoly kihívás, de egy próbát mindenképp megér);
  • mindenkinek legyenek olyan feladatai, amelyeket természetes, hogy maga végez el (pl. beágyazás magának, saját játékok/szoba rendben tartása, edzőcuccok összekészítése, nálunk a saját tiszta ruhák összehajtogatása és az ágynemű csere is már ebbe a körbe tartozik, egyéb fix feladatok meghatározása, ami alapvetően a családtag saját dolgát érinti);
  • üljetek le együtt és közösen tervezzétek meg a következő heti munkamegosztást;
  • az összes házimunkát írjátok össze egy-egy papírcetlire, azokat, melyeket egy héten többször is el kell végezni vagy több családtagos feladat, azt több papírra írjátok fel, vagy ha szükséges, súlyozzátok a feladatokat (pl. eltérő színű cetlire írjátok azokat a feladatokat, amelyek két házimunkával érnek fel és így eggyel kevesebb cetlit kell húznia az adott Családtagnak). Ha olvasni még nem tudó gyermeketek is van, akkor az adott házimunkák képét nyomtassátok rá a cetlikre, figyeljetek oda arra, hogy Ő is találjon magának legalább annyi feladatot (1-2 éves kortól már örömmel segítenek a Gyerekek, pl. zokni párosításban, mosógépből a ruha kiszedésében stb.), mint amennyit a többiek húznak. A cetliket következő hétre eltehetitek, esetleg ha új feladat merülne fel, azt írjátok majd pluszba hozzá, illetve ha valami az adott héten nem aktuális, azt vegyétek ki a kupacból;
  • tegyétek az asztal közepre a cetliket és egymás után húzzatok egyet-egyet, egészen addig, míg az összes el nem fogy. Ha van olyan feladat, amit csak felnőtt végezhet el, azt tegyétek külön kupacba és abból a felnőttek húzzanak. Természetesen, ha Valaki adott héten extraleterhelt valami miatt, akkor azt vegyétek figyelembe és kapjon kevesebb házimunkát;
  • ezt követően készítsetek/vegyetek egy naptárat, melyen az összes családtag neve/képe és a hét összes napja szerepeljen (a hozzászólások közé feltöltök egy naptár mintát, mely nagyon sok papírboltban, bevásárlóközpontban kapható, de ha nagyobb méretben készítetek Magatoknak egy hasonlót, akkor beleírhatjátok a házimunkákon kívül az adott családtag aznapi programját is, így egyben látja mindenki a saját és a család összes tagjának az elfoglaltságait);
  • írja be Mindenki az általa húzott házimunkákat a hét valamelyik napjához, melynek során figyeljetek oda, hogy az adott családtagnak milyen programjai vannak aznap, mennyire reális, hogy el tudja végezni a vállalt feladatot;
  • tegyétek a naptárat jól látható helyre, mi a hűtőn tartjuk, arra mindannyian naponta többször is járunk ;
  • hajtsátok végre a vállalt feladatokat. Ha Valakinek valami rendkívüli esemény közbejön, melynek következtében nem tudja ellátni az aznapi feladatát és az nem halasztható (pl. tálalás a vacsorához), átadhatja a munkát másnak, cserébe viszont vegyen át a másiktól egy heti feladatot vagy a következő heti tervezés során vállaljon át egyet az átvevőtől. A cserét az szervezze meg, aki a feladatot át szeretné adni másnak;
  • a Gyerekeknek valami motivációs elemet is belevihettek a munkamegosztásba, pl. mindegyik elvégzett feladat után zsetont lehet kapni, vagy az kaphat zsetont, aki valamennyi házimunkát vagy annak egy előre meghatározott %-át elvégezte az adott héten, melyet később be lehet váltani valamire (pl. közös családi programra, egyedi anya-lánya vagy apa-fia programra, valami élményre, finomságra, könyvre, kütyüidőre, pénzre stb.).


2. Részmunkamegosztás a család tagjai között:

  • amennyiben eddig nagyrészt mindent egyedül csináltál/Ti felnőttek csináltatok és a fenti arányos munkamegosztásos tippet elsőre drasztikus váltásnak érzed, akkor az alábbi ötlet kipróbálását javaslom Neked;
  • minden családtagnak legyen önálló fix feladata (ld. fent a 1.2 pontban részletesen leírva);
  • írd össze a következő héten elvégzendő valamennyi házimunkát, ha indokolt írd mellé az elvégzés napját is, illetve jelezd az adott feladat mellett, hogy mennyi zseton jár azért, ha valaki elvégzi;
  • beszéljétek meg, hogy önkéntes alapon bárki vállalhat plusz munkát a feladatlistáról, melyért zsetont kaphat, amit beválthat egy előre megbeszélt dologra (pl. közös családi programra, egyedi anya-lánya vagy apa-fia programra, valami élményre, finomságra, könyvre, kütyüidőre, pénzre stb.).

 

Végül, ha szükséges, tudatosítsd Magadban azt, hogy az otthoni feladatok ellátása a családtagok közös felelőssége, nem pedig egyedül a Tied, azaz nem Neked tesznek szívességet, ha azokat közösen végzitek el, az viszont Te a felelősséged, hogy a családtagok felé jelezd ezt az igényedet.

Minden családra egységesen jól működő recept a családi munkamegosztás esetében sincs, a fenti ötleteket inkább gondolatébresztőnek szántam.

Amennyiben úgy érzed, hogy nehezen boldogulsz egyedül egy új szokás bevezetésével, vagy más elakadásod miatt szeretnéd kérni a segítségem, keress bizalommal, örömmel támogatlak!