A TERVEZÉS ÉS A PRIORIZÁLÁS FONTOSSÁGA

Az előző bejegyzésben általánosságban mutattam be, hogy milyen eszközök segíthetnek a hatékonyabb időgazdálkodásban. A célok, részcélok meghatározásával kapcsolatban „A célhoz vezető út” című bejegyzésemben írtam, így most a feladatok tervezéséről és a priorizálás fontosságáról osztok meg Veled néhány gondolatot.

Ahhoz, hogy a célhoz vezető úton végig tudjunk haladni, az előttünk álló feladatokat minél hatékonyabban el tudjuk végezni, fontos, hogy

  • pontosan lássuk milyen teendőkkel kell szembenéznünk;
  • megtervezzük milyen sorrendben állunk neki a feladatok megvalósításának;
  • tudjuk ehhez mennyi időre lesz szükségünk;
  • mérlegelnünk kell azt is, hogy mi az, ami fontos és/vagy sürgős feladat és mi az, ami ráér vagy
  • egyáltalán nem érdemes vele foglalkozunk.

A jó tervezés

  • segít a kijelölt úton maradni;
  • támogatja a hatékonyabb munkavégzést;
  • javítja a költséghatékonyságot;
  • sok felesleges stressztől megkímél, ami az átgondolatlanságból, ad hoc feladatellátásból ered.

„Az időhiány valójában a fontossági sorrend hiánya.” (Timothy Ferriss)

Priorizálnék, de hogyan álljak neki?

Az elvégzendő feladatok fontossági sorrendjét és időbeli ütemezését segít áttekinteni az Eisenhower-mátrix, melynek segítségével rangsorolhatjuk a ránk váró feladatokat.

SÜRGŐSNEM SÜRGŐS
FONTOSVégezd el ezt a feladatot most!Tervezd be ezt a feladatot!
NEM FONTOSDelegáld másra ezt a feladatot!Töröld ezt a feladatot!

Fontos, sürgős feladatok:

  • ezekkel a feladatokkal érdemes mindig kezdeni;
  • ide tartoznak a közeli határidős feladatok;
  • olyan feladatok is itt találhatóak, melyek elvégzése nélkül nem tudunk más feladatoknak nekiállni.

Fontos, nem sürgős feladatok:

  • ideális esetben itt van a legtöbb feladat, hiszen fontos feladatokat tartalmaz, azonban ezek elvégzésére kellő idő áll rendelkezésre, így kevésbé nyomasztó ezek megvalósítása, mint a fontos, sürgős feladatoké;
  • fontos szem előtt tartani azonban, hogy ezekkel a feladatokkal is folyamatosan haladnunk kell, különben ezek a teendők is könnyen átkerülhetnek a fontos, sürgős feladatok közé.

Sürgős, nem fontos feladatok:

  • az itt lévő feladatok végrehajtása általában egyszerű(bb), rutinszerű tevékenységekből áll, így ezeket nyugodtan delegáljuk másra, aki meg tud birkózni vele – a feladatvégzés betanítására és a végrehajtás ellenőrzésére érdemes figyelmet szentelni -, így több időnk jut az előző két kategóriában szereplő feladataink elvégzésére.

Nem sürgős, nem fontos feladatok:

  • ide tartoznak a teljesen felesleges, időrabló tevékenységek (pl. cél nélküli telefonnyomkodás stb.).

Most, hogy az Eisenhower-mátrix működését áttekintettük, javaslom, hogy írd össze a feladataidat, és helyezd el a mátrixban. Ha ezzel kész vagy, jöhet a feladatlista összeállítása, melyről a következő bejegyzésben írok részletesebben, remélem akkor is velem tartasz! Ha pedig úgy érzed, hogy egyedül nehezen találod meg a hatékony időgazdálkodásod kulcsát, esetleg elakadsz a tervezés vagy priorizálás során és szeretnéd, hogy segítsek benne, keress bátran!